Jak rozpocz─ů─ç nauk─Ö p┼éywania i zako┼äczy─ç j─ů z sukcesem ?
+48 539 11 22 33   jacek@123plywamy.pl

Jak rozpocz─ů─ç nauk─Ö p┼éywania i zako┼äczy─ç j─ů z sukcesem ?

ÔÇ×Nigdy nie rezygnuj z┬ácelu tylko dlatego, ┼╝e osi─ůgni─Öcie go wymaga czasu. Czas i┬átak up┼éynie.ÔÇŁ

Jackson Brown, Jr.

Trzy moje rady jak naukę pływania zakończyć sukcesem:

  1. W┼éa┼Ťciwy dob├│r szko┼éy czy trenera.
  2. Systematyczno┼Ť─ç.
  3. Motywacja

┬á1.┬áJak w┼éa┼Ťciwie dobra─ç szko┼é─Ö lub trenera ?

Internet jest pe┼ény ofert szk├│┼é i trener├│w oferuj─ůcych nauk─Ö p┼éywania. Ale jak pozna─ç ┼╝e ta szko┼éa w┼éa┼Ťnie b─Ödzie najlepsza, po prostu skuteczna a czas w┼éo┼╝ony w nauk─Ö nie p├│jdzie na marne? Ka┼╝dy kto nauk─Ö zaczyna od ÔÇ×zeraÔÇŁ, w pierwszej kolejno┼Ťci powinien przyswoi─ç podstawow─ů umiej─Ötno┼Ť─ç w p┼éywaniu. Mam na my┼Ťli tutaj w┼éa┼Ťciwe oddychanie, inne ni┼╝ te w sportach uprawianych poza ┼Ťrodowiskiem wodnym. Im szybciej je opanujemy tym kr├│cej i przyjemniej b─Ödzie trwa┼é ca┼éy proces nauki. Oddychanie to jedna z naszych podstawowych potrzeb fizjologicznych i dyskomfort w tym obszarze wykluczy albo przynajmniej bardzo utrudni przyswajanie kolejnych element├│w p┼éywania. Opanowuj─ůc poprawne oddychanie, mo┼╝emy przemieszcza─ç si─Ö w wodzie bez wysi┼éku nie posiadaj─ůc jeszcze dobrej techniki. Oczywi┼Ťcie w┼éa┼Ťciwa technika zwi─Ökszy efektywno┼Ť─ç i u┼éatwi p┼éywanie i wtedy m├│wimy o tzw. p┼éywaniu stylowym. Wdro┼╝enie podstaw prawid┼éowego oddechu w p┼éywaniu zajmuje ┼Ťrednio 1 ÔÇô 2 lekcje. Oczywi┼Ťcie p├│┼║niej trzeba to jeszcze utrwala─ç i doskonali─ç. Bez tej kluczowej umiej─Ötno┼Ťci, nauka p┼éywania znacznie si─Ö wyd┼éu┼╝a a czasem wr─Öcz uniemo┼╝liwia pokonanie pierwszego etapu, co mo┼╝e by─ç przyczyn─ů frustracji lub wr─Öcz rezygnacji z kursu. Wszystkim kt├│rzy szukaj─ů szko┼éy, radz─Ö by w rozmowie dopytali o ten etap nauki i upewnili si─Ö ┼╝e jest on traktowany przez szko┼é─Ö z w┼éa┼Ťciw─ů uwag─ů i zrozumieniem.

2. Systematyczno┼Ť─ç ÔÇô jak j─ů wyrobi─ç?

Czasem nie jest ┼éatwoÔÇŽ sam potyka┼éem si─Ö o to wiele razy ­čÖé Na pewno macie ju┼╝ swojej sposoby, do┼Ťwiadczenia… Ja natomiast podpowiem co mi u┼éatwia bycie systematycznym:

  • Pierwsza i podstawowa to odpowiednia motywacja. Tych w p┼éywaniu, na szcz─Ö┼Ťcie, mo┼╝emy znale┼║─ç sporo i kilka z nich opisuj─Ö poni┼╝ej.
  • Kolejna to znalezienie w kalendarzu takiej pory kt├│ra b─Ödzie najmniej obarczona ryzykiem ┼╝e co┼Ť nam w tym czasie wyskoczy. W praktyce wi─Ökszo┼Ť─ç zaj─Ö─ç prowadzimy w godzinach p├│┼║no popo┼éudniowych, mniej w weekendy i w godzinach porannych przed prac─ů.
  • Nast─Öpnym pomocnym czynnikiem mo┼╝e by─ç znalezienie kogo┼Ť z kim b─Ödziemy razem trenowa─ç, w my┼Ťl zasady: ÔÇ×co dwie motywacje to nie jednaÔÇŁ.
  • R├│wnie┼╝ dobrym narz─Ödziem zwi─Ökszaj─ůcym nasz─ů systematyczno┼Ť─ç, mo┼╝e by─ç wpisanie treningu do kalendarza zaj─Ö─ç. W naszej szkole dzia┼éa dedykowany system rezerwacji, gdzie opr├│cz przypomnienia 24 godziny przed zaj─Öciami, kursant r├│wnie┼╝ widzi swoje piersze wyniki oraz bie┼╝─ůce rozliczenia, mo┼╝e te┼╝ odwo┼éa─ç lekcje gdy go co┼Ť zatrzyma. Taki system znakomicie si─Ö sprawdza minimalizuj─ůc przegapione treningi do zera.

3. Co nas motywuje ?

Wi─Ökszo┼Ť─ç naszych przedsi─Öwzi─Ö─ç, by dosz┼éo do fina┼éu musi opiera─ç si─Ö na odpowiedniej motywacji. I nie chodzi tu tylko o sport, tak jest w┼éa┼Ťciwie ze wszystkimi naszymi planami. Ka┼╝dego z nas co innego popycha do dzia┼éania, dobrze je┼Ťli korzy┼Ťci z naszego wysi┼éku pojawi─ů si─Ö szybko, je┼Ťli trzeba czeka─ç, ju┼╝ jest s┼éabiej. W p┼éywaniu pierwsze rezultaty pojawiaj─ů si─Ö szybko, ale do perfekcji droga jest d┼éuga. Na szcz─Ö┼Ťcie w p┼éywaniu, jak ma┼éo w kt├│rym sporcie, czynnik├│w motywuj─ůcych jest wiele i ka┼╝dy znajdzie co┼Ť dla siebie. Oto kilka tych najwa┼╝niejszych:

Zdrowie┬áÔÇô p┼éywanie jak ┼╝aden inny sport wszechstronnie wp┼éywa na nasze zdrowie. Wysi┼éek aerobowy w trakcie p┼éywania wymusza wzmo┼╝ony przep┼éyw krwi, wzmacnia naczynia krwiono┼Ťne mi─Ö┼Ťni i w┼é├│kna mi─Ö┼Ťnia sercowego, kt├│re staj─ů si─Ö silniejsze, elastyczniejsze i grubsze. Nie obci─ů┼╝─ů przy tym staw├│w tak jak np. bieganie i dlatego jest zalecane osobom oty┼éym i starszym kt├│re dopiero rozpoczynaj─ů aktywno┼Ť─ç sportow─ů.

Uroda┬áÔÇô ni┼╝sza od cia┼éa temperatura wody, odchudza wzmagaj─ůc spalanie kalorii. Jak wy┼╝ej wspomnia┼éem, p┼éywanie jest treningiem aerobowym podczas kt├│rego mocno dotlenione mi─Ö┼Ťnie spalaj─ů du┼╝o energii. W trakcie p┼éywania tracimy od ok. 400 ÔÇô 1000 kcal w zale┼╝no┼Ťci od intensywno┼Ťci ─çwicze┼ä i stylu. Samo ju┼╝ przebywanie w wodzie o ni┼╝szej temperaturze (w basenie ┼Ťrednio 28┬░C) spala ok 300 kcal / 30 minut. Wspomniany ju┼╝ wzmo┼╝ony przep┼éyw krwi odm┼éadza sk├│r─Ö, pomaga w walce z cellulitem i obrz─Ökami n├│g.

Kondycja┬áÔÇô p┼éywanie to doskona┼ée ─çwiczenie ca┼éego cia┼éa, korzystne dla ka┼╝dego. Mo┼╝e stanowi─ç uzupe┼énienie biegania i innych sport├│w, poniewa┼╝ nie obci─ů┼╝a staw├│w i ┼Ťci─Ögien, powoduje mniej kontuzji i przez to pozwala na konsekwentny, nieprzerwany trening. Og├│lna dobra forma to by─ç mo┼╝e najwa┼╝niejszy czynnik motywuj─ůcy tych, kt├│rzy regularnie p┼éywaj─ů. Poprawia przy tym prac─Ö p┼éuc zwi─Ökszaj─ůc ich pojemno┼Ť─ç, modeluje sylwetk─Ö anga┼╝uj─ůc praktycznie wszystkie grupy mi─Ö┼Ťniowe.

Rehabilitacja┬áÔÇô p┼éywanie wspomaga leczenie uraz├│w, schorze┼ä oraz wad kr─Ögos┼éupa, p┼éaskostopia, nerwob├│li, b├│li staw├│w, w takich przypadkach lekarze cz─Östo zalecaj─ů p┼éywanie jako najskuteczniejsz─ů drog─Ö powrotu do zdrowia. Utrzymuje te┼╝ ruchowo┼Ť─ç staw├│w, poprawia samopoczucie i stan zdrowia psychicznego. Wielu sportowc├│w uprawiaj─ůcych inne dyscypliny niezwi─ůzane z wod─ů, chc─ůc zachowa─ç form─Ö w okresie rehabilitacji kolan, kostek czy st├│p korzysta z dobrodziejstw p┼éywania.

Bezpiecze┼ästwo i poczucie w┼éasnej warto┼Ťci┬álepsza kondycja i umiej─Ötno┼Ť─ç p┼éywania b─ůd┼║ poprawa techniki, zapewne podbuduje twoje ego i wp┼éynie na wszystkie aspekty twojego ┼╝ycia, tak┼╝e na twoje zwi─ůzki i prac─Ö. Dla tych kt├│rzy w wakacje siedzieli tylko na brzegu, umiej─Ötno┼Ť─ç p┼éywania otwiera drzwi do wielu sport├│w wodnych takich jak nurkowanie, kitesurfing, windsurfing, wakebording, ┼╝eglarstwo, itp. Prze┼éamanie w┼éasnych l─Ök├│w daje chyba najwi─Öcej zadowolenia jednocze┼Ťnie zwi─Ökszaj─ůc bezpiecze┼ästwo nasze i naszych bliskich.

Relaks┬á – Wiele os├│b wyj┼Ťcie na basen traktuje jak czas tylko dla siebie. W wodzie mo┼╝na do┼Ťwiadczy─ç wyciszenia, woda roz┼éadowuje napi─Öcia psychiczne, z┼éo┼Ť─ç i inne negatywne emocje pozostaj─ů na brzegu. Czas sp─Ödzony na basenie dostarcza jednocze┼Ťnie satysfakcji i poczucia spe┼énienia.

Motywacja to kluczowy element ka┼╝dego przedsi─Öwzi─Öcia a regularno┼Ť─ç naszych dzia┼éa┼ä zwi─Öksza szanse na szybki sukces. Dlatego warto chwilk─Ö zastanowi─ç si─Ö co nas motywuje i dzi─Öki czemu nie zrezygnujemy w po┼éowie drogi. Mo┼╝esz wp┼éyn─ů─ç na swoje ┼╝ycie ju┼╝ teraz!

DzieciÔÇŽ

Nie mog─Ö nie wspomnie─ç, o tym jaki wp┼éyw ten sport ma na najm┼éodszych p┼éywak├│w. Podobnie jak w przypadku doros┼éych p┼éywanie i tutaj jest najbardziej zalecan─ů aktywno┼Ťci─ů. Jest najbardziej og├│lnorozwojowe, nie obci─ů┼╝a jeszcze nie ukszta┼étowanego szkieletu m┼éodego cz┼éowieka, wr─Öcz modeluj─ůc go i wymuszaj─ůc prawid┼éow─ů postaw─Ö, przeciwdzia┼éa skrzywieniu kr─Ögos┼éupa. Uprawianie p┼éywania zwi─Öksza poczucie w┼éasnej warto┼Ťci i pewno┼Ťci dziecka, uczy go dyscypliny i zdrowej rywalizacji, szybko te┼╝ mo┼╝e sta─ç si─Ö powodem do dumy, regularny trening zmniejsza napi─Öcia fizyczne i psychiczne, woda wycisza i uspokaja wewn─Ötrznie. Nale┼╝y te┼╝ podkre┼Ťli─ç ┼╝e p┼éywanie to nie tylko sport, to r├│wnie┼╝ umiej─Ötno┼Ť─ç dzi─Öki kt├│rej Twoje dziecko b─Ödzie rozs─ůdnie odwa┼╝ne a zarazem bezpieczne w kontakcie z wod─ů. Pami─Ötaj ┼╝e: ÔÇ×od nieumiej─Ötno┼Ťci grania w pi┼ék─Ö no┼╝n─ů nie zgin─ů┼é jeszcze nikt ÔÇô od nieumiej─Ötno┼Ťci p┼éywania gin─ů latem w ka┼╝dym kraju co rok tysi─ůce ludziÔÇŁ

PrzeciwskazaniaÔÇŽ

Jest ich stosunkowo niewiele ale warto o nich wspomnie─ç, s─ů to g┼é├│wnie zdrowotne. Takie dolegliwo┼Ťci jak padaczka, niekt├│re choroby sk├│ry, rany w trakcie gojenia, uczulenie na chlor, mog─ů utrudni─ç lub uniemo┼╝liwi─ç nam korzystanie z dobrodziejstw p┼éywania. Je┼Ťli mamy w─ůtpliwo┼Ťci najlepiej skonsultowa─ç si─Ö z lekarzem.

Mam nadziej─Ö ┼╝e zach─Öci┼éem Was do nauki i p├│┼║niej ju┼╝ uprawiania p┼éywania, jest to sport kt├│ry daj─Ö bardzo du┼╝o satysfakcji, statystyki pokazuj─ů ┼╝e jest on drugim pod wzgl─Ödem popularno┼Ťci uprawianym sportem w Polsce, zaraz po je┼║dzie na rowerze. Wprawdzie na basen trzeba si─Ö specjalnie wybra─ç i zap┼éaci─ç za wej┼Ťcie ale za to mo┼╝emy p┼éywa─ç bez wzgl─Ödu na por─Ö roku od wczesnego rana do p├│┼║nego wieczora, do czego was gor─ůco zach─Öcam!

Jacek Wójcik z 123 Pływamy.

Artykuł ukazał się w magazynie VEGE w kwietniu 2019.


Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *

20 − 18 =

Partnerzy