Styl klasyczny ÔÇô ┼╝abka
+48 539 11 22 33   jacek@123plywamy.pl

Styl klasyczny ÔÇô ┼╝abka

Styl p┼éywacki z bogat─ů histori─ů startow─ů. Technika rekreacyjna znacz─ůco r├│┼╝ni si─Ö od sportowej. Mo┼╝e by─ç ekonomicznym sposobem przemieszczania si─Ö w wodzie b─ůd┼║ si┼éowym, nie bior─ůc─ů pod uwag─Ö ekonomii. Na zawodach rozgrywane s─ů dystanse do 200m w tym stylu. W latach 70. technika ┼╝abki zosta┼éa zbli┼╝ona do stylu motylkowego. Wsp├│lne s─ů faluj─ůce ruchy bioder, co przyczynia si─Ö do zwi─Ökszenia pr─Ödko┼Ťci w stylu klasycznym.
Pozycja wyj┼Ťciowa, kt├│ra pozwala rozpocz─ů─ç poruszanie si─Ö w tym stylu to le┼╝enie na wodzie, wyprostowane ko┼äczyny g├│rne i dolne. Ruch ramion rozpoczyna si─Ö od poci─ůgni─Öcia ko┼äczynami na zewn─ůtrz okr─Ö┼╝nym ┼éukiem, zgi─Öcia w stawach ┼éokciowych, nast─Öpnie przyci─ůgni─Öcia ko┼äczyn pod klatk─Ö i ko┼äcowo nast─Öpuje wyprost ramion w prz├│d. Wyrzut w prz├│d, nie jest stricte nap─Ödowy, ale musi zosta─ç wykonany energicznie ze wzgl─Ödu na du┼╝y stopie┼ä wytracania pr─Ödko┼Ťci w momencie zako┼äczenia cyklu nap─Ödowego ramion.
Praca ko┼äczyn dolnych jest wyj─ůtkowa. Jest to styl, kt├│ry w du┼╝ej cz─Ö┼Ťci opiera swoj─ů pr─Ödko┼Ť─ç na wytworzeniu nap─Ödu z kopni─Öcia n├│g. Sekwencje ruch├│w mo┼╝na podzieli─ç na trzy cz─Ö┼Ťci. Pierwsza ÔÇô nienap─Ödowa to przyci─ůgni─Öcie pi─Öt pod po┼Ťladki. Zbyt szybko wykonany ruch b─Ödzie wytwarza┼é du┼╝y op├│r wody. Druga faza ruchu to ruch zewn─Ötrzny, nie dodaj─ůcy pr─Ödko┼Ťci. Polega na u┼éo┼╝eniu staw├│w kolanowych do wewn─ůtrz przy u┼éo┼╝eniu st├│p i podudzia na zewn─ůtrz wraz z napi─Öciem grzbietowym st├│p. Trzecia cz─Ö┼Ť─ç to energiczne z┼é─ůczenie st├│p. Po zako┼äczeniu sekwencji ruch├│w nast─Öpuj─Ö wyle┼╝enie, kiedy to ko┼äczyny dolne zostaj─ů wypchni─Öte blisko powierzchni wody.
Elementy nad kt├│rymi mo┼╝na pracowa─ç w tym stylu to:
Zbyt w─ůski ruch ramion na zewn─ůtrz

  1. Ramiona wykonuj─ů cykl tylko z przodu cia┼éa zamiast doci─ůga─ç go do klatki piersiowej, spowodowane cz─Östo zbyt p┼éask─ů pozycj─ů
  2. Zatrzymanie ramion w fazie zgi─Ötych ┼éokci pod klatk─ů i traktowanie jako odpoczynek
  3. Unoszenie głowy w przód podczas oddechu, co wpływa na ekonomię pracy
  4. Zbyt wczesne lub zbyt p├│┼║ne chowanie g┼éowy wzgl─Ödem prostuj─ůcych si─Ö ramion
  5. Kopni─Öcia n├│g z szeroko ustawionymi kolanami, pracuj─ůcymi poza lini─ů bioder
  6. Zbyt w─ůskie kopni─Öcie ko┼äczyn dolnych
  7. Brak ┼é─ůczenia st├│p pod koniec fazy nap─Ödowej n├│g

Opracowała: Trener Zuzanna Małkińska


Dodaj komentarz

Tw├│j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt├│rych wype┼énienie jest wymagane, s─ů oznaczone symbolem *

10 − seven =

Partnerzy