Styl grzbietowy
+48 539 11 22 33   jacek@123plywamy.pl

Styl grzbietowy

Jest trzecim co do szybkości stylem pływackim i jedynym ułożonym na grzbiecie. Często stanowi pierwszy styl nauczania pływania. Ułożenie w wodzie zaczyna się od głowy, której wzrok jest skierowany ku sufitowi. Prawidłowe ułożenie szyi i głowy zapewnia komfort leżenia na wodzie i przyczynia się do wysokiego ułożenia ciała na wodzie. Nogi w tym stylu pracują naprzemiennie, podobnie jak w stylu dowolnym preferowana jest koordynacja sześciouderzeniowa- czyli trzy kopnięcia na jedno pociągnięcie ramieniem. Początek ruchu kończyn dolnych ma miejsce w stawie biodrowym. Nogi są lekko ugięte w kolanach, kiedy kończyna zbliża się do lustra wody powinien następować wyprost w tym stawie. Kolana nigdy nie powinny unosić się ponad powierzchnie wody.

Kończyny górne w tym stylu pracują naprzemiennie. Kończyna wyprostowana ułożona przy uchu powinna być włożona do wody małym palcem ku dołowi. Po pociągnięciu pod wodą jako pierwszy wynurza się kciuk by ponownie nad naszą głową, nasza dłoń obróciła się małym palcem w dół. Praca dłoni i jej ułożenie ułatwiają obrót w stawie barkowym. Faza przygotowawcza w tym stylu odbywa się nad wodą a napędowa pod wodą.

Oddychanie w tym stylu jest wyjątkowe, ponieważ nie ma żadnych ograniczeń. Głowa znajduje się na powierzchni wody i to Ty decydujesz kiedy i jak oddychasz. Rytm oddechowy powinien być regularny i miarowy.

Filmik obrazujący technikę pływania stylem grzbietowym:

Nad czym można pracować w tym stylu:

  • Efektywnością pracy stawów skokowych
  • Różnicowaniem tempa pracy kończyn górnych nad wodą i pod wodą
  • Wkładaniem ramienia nie przekraczając linii środkowej ciała
  • Rotacją ciała podczas pracy ramion
  • Wąską pracą ramion
  • Optymalnym ułożeniem pracy nóg
  • Koordynacją kończyn górnych i dolnych

Opracowała: Trener Zuzanna Małkińska


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Partnerzy